Den 22-30 augusti gick resan till Rhen- och Moseldalen i Tyskland.
Resan var fylld av upplevelser, utflykter, social samvaro och rörelse i olika former.

Tidig morgon första dagen startade vi från Ljusdal för färd mot Göteborg, där vi klev ombord på Stena Lines färja till Kiel. Nästa dag ankom vi Kiel på morgonen och körde direkt ut på en hårt trafikerad autobahn mot Mainz där vi checkade in på vårt hotell där vi skulle bo i fem nätter.På morgonen dag tre tog vi en gemensam promenad ner till floden Rhen och gamla stan i Mainz innan vi på eftermiddagen besökte Wiesbaden och berömda Henkell Trocken där vi fick provsmaka deras berömda mousserande vin – sekt.Nästkommande dag besökte vi den pittoreska lilla staden Rüdesheim. Här vi tog linbanan upp till Niederwalddenkmal där vi möttes av en fantastisk guide från vinodlaren Adolf Störzl. Vi fick en trevlig vandring genom vinfälten som avslutades med sopplunch ute i det fria innan vi med ett minitåg åkte tillbaka ner till byn där vi kunde se oss omkring under resten av dagen. Många av oss passade också på att ta en Rüdesheimer Kaffee på fina Eiscafé Engel, som ligger i den berömda Drosselgasse.Den nya veckan inleddes med en båttur på Rhen i strålande sommarsol från Rüdesheim till St.Goarshausen. Under båtfärden passerade vi flera gamla slott och borgar samt ett stort antal vinodlingar på båda sidor av floden. Framme i St. Goarshausen mötte vår buss och tog oss upp på den berömda Loreleiklippan med en fantastisk utsikt ut över Rhen. Resan fortsatte sedan till Koblenz, där vi bl.a. besökte Deutsches Eck – udden där floden Mosel rinner ut i Rhen.Nästa dag inledde vi med att åka till Bernkastel-Kues i Moseldalen. Här besökte vi vinodlaren Dr. Pauly Bergweiler och fick en intressant beskrivning av hur vinodling i Moseldalen går till samtidigt som vi fick provsmaka några av deras viner. Dagen fortsatte sedan med en båttur på Mosel från Bernkastel till Traben Trarbach. Innan vi sedan körde tillbaka till vårt hotell i Mainz gjorde vi ett kort besök i den fina lilla staden Cochem, som också ligger alldeles invid floden Mosel.Den 28 augusti checkade vi ut från vårt hotell i Mainz och körde norrut till Köln. Här fick vi möjlighet att besöka den berömda magnifika Kölnerdomen och gamla stan samt ta en promenad utefter Rhen. Efter att vi checkat in på vårt hotell för natten tog vi oss till den klassiska restaurangen Brauhaus Em Kölsche Boor där vi åt en kraftig och typisk tysk middag.Dagen därpå startade vi hemresan och körde upp till färjeterminalen i Kiel där vi klev ombord på Stena Lines färja till Göteborg. Den nionde och sista dagen av resan ankom vi till Göteborg på morgonen och körde sedan direkt mot våra hemorter – fyllda av minnen och upplevelser från en resa med idel värme och solsken.